17 de setembre de 2020
Tanmateix, l'actual situació envers la pandèmia obliga a fer una readaptació d'aquest nou sistema educatiu cap a un model molt més individualitzat
L'actual crisi sanitària produïda per la propagació del virus SARS-CoV-2 ha tingut diverses implicacions en l'estructura organitzativa de la llar d'infants. El primer canvi es tradueix en la implementació de nous protocols per adaptar el centre en vers la 'nova normalitat', el segon canvi és causat per una nova metodologia educativa. Les inscripcions a la llar encara són possibles mitjançant el mètode de Matrícula Oberta La pandèmia mundial ha tingut repercussions en tots els àmbits. A Palafolls, pel que fa a la Llar d’Infants, les inscripcions regulars s’han vist afectades, per la qual cosa, l’ajuntament ha activat el sistema de Matrícula Oberta, per a totes aquelles famílies que a partir d’aquesta setmana i durant l’any escolar vulguin inscriure els seus fills, encara que el curs ja hagi començat.
Un entorn més segur
Entre les noves mesures de seguretat destaquen les entrades i sortides independents mitjançant tres punts d'accés diferenciats, senyalització específica i dispensadors de gel i paper de mans.
Pel que fa als espais, s'han distribuït aules i zones d'esbarjo, així com materials i joguines exclusives per a cada grup d'infants; Tanmateix, es procedirà a la desinfecció d'espais i altres objectes després de cada ús.
Així mateix, aquest any no hi haurà intercanvi d'educadores entre grups i cada aula comptarà amb un nombre determinat de personal fix per a cada classe.
Pedagogia Lliure/Viva
La llar d'Infants Municipal Palafollets implementa un sistema educatiu basat en la creació d'espais lliures d'experimentació, creixement i aprenentatge, fomentant així una educació lliure, viva i respectuosa.
En aquest context, les educadores incentiven els processos de familiarització amb l'espai on els alumnes i les seves famílies hi participen de forma activa, accedint lliurement a les instal·lacions durant les entrades i les recollides, establint la relació amb les famílies un eix fonamental.
Tanmateix, es promou l'experimentació i la descoberta mitjançant el joc lliure, potenciant la creativitat i la imaginació i esdevenint un espai de continuïtat pel desenvolupament afectiu de l'infant.
L'entorn permet gaudir del contacte directe amb la natura mitjançant la realització de jocs a l'aire lliure. Descans, passejades i sortides són activitats habituals al centre educatiu. De la mateixa manera, els materials utilitzats a les aules són preferentment naturals com la fusta o els teixits.
La llar ofereix als infants un ambient tranquil, afavorint la convivència i la cooperació, reforçant els hàbits d'autonomia, d'ordre i d'higiene i oferint cuina de proximitat amb una dieta sana i equilibrada, respectant el ritme de cada infant en la introducció de nous aliments.
La nova pedagogia i la Covid-19
La implantació d'aquesta nova pedagogia restarà condicionada a les noves mesures de seguretat. Enguany, no es permetrà l'entrada de les famílies al recinte i tampoc hi haurà un flux lliure d'infants per l'espai, tal com promou la nova metodologia.
La necessitat d'establir uns protocols higiènics estrictes és causada per l'actual situació d'emergència sanitària produïda per la Covid-19, que introduirà canvis importants en la pedagogia com la impossibilitat de compartir material o d'intercanviar aules.
Així mateix, per motius de seguretat, aquest any no serà possible la lliure circulació dels infants per l'edifici, l'intercanvi de joguines o la realització d'activitats col·lectives.