18 de desembre de 2020
El Pla estratègic concreta fins a 27 accions i línies d'actuació per millorar la producció i la comercialització hortícola de proximitat
La consellera Teresa Jordà ha presentat avui el Pla director de l'horta al Petit Pla, un camp de cultiu d'unes trenta hectàrees situat al municipi de Palafolls. A la presentació hi ha assistit la Consellera del departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació junt amb l'equip redactor del Pla, així com l'alcalde de Palafolls, Francesc Alemany, i el regidor de Medi Ambient, Aleix Freixa. El Pla director de l'horta ha estat promogut pel Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, junt amb l'equip de la Fundació Miquel Agustí (FMA) i l'Escola d'Enginyeria Agroalimentària i de Bio sistemes de Barcelona de la Universitat Politècnica de Catalunya (EEABB-UPC). La necessitat de disposar d'un pla específic
Aquest document té l'objectiu de fomentar l'horticultura a Catalunya com a un sector estratègic, vertebrador del territori, l'economia, l'alimentació i la cultura. En aquest sentit a través de 27 línies d'acció que s'han de dur a terme l'any que ve, es busca entre d'altres augmentar el consum de proximitat i avançar cap a una major autosuficiència alimentària.
Jordà ha presentat el Pla exposant que era necessari identificar les necessitats de l'agricultura, per així poder realitzar polítiques i posicionar el sector de l'horta com a un sector esperançador. I per això ha remarcat que es tracta d'un treball de co-governança, on hi ha participat l'administració, agricultors i el sector universitari.
El Pla estratègic vol provocar un canvi cap a millor treballant de forma coordinada, es reivindica també com a una vàlua en la transferència de coneixement cap a estudiants que acabaran incorporant-se al sector. I en aquest sentit el departament ha decidit posar en marxa aquest pla director també per fer que l'horticultura sigui més dinàmica i atractiva per captar el talent jove, i que aquest hi trobi oportunitats de créixer tant professionalment com també personalment. Jordà exposava: "Nosaltres ho sabem, però cal explicar a la ciutadania que som un sector ambiciós, però també imprescindible. Volem demostrar que el sector de l'horticultura és estratègic, i vertebrador del territori".
Altres elements que ha destacat la consellera han estat d'una banda el proper Congrés sobre l'Horticultura Catalana que es projecta com a un treball transversal de cara el pròxim 2023, així com la creació d'una marca pròpia a títol de 'Catalunya, on el menjar és cultura', per potenciar els productes de proximitat.
Finalment Jordà ha apuntat: "Hem de decidir com a població què volem menjar, però també com ho hem de produir. El futur és l'horticultura o el desert alimentari".